ROZGRZEWKA - CZY ROBISZ TO DOBRZE?

Rozgrzewka stanowi integralną część każdego prawidłowo przeprowadzonego treningu. Nie tylko przygotowuje organizm do części właściwej treningu, ale również w istotnym stopniu zmniejsza ryzyko wystąpienia kontuzji. Jednak jak powinna wyglądać i z jakich ćwiczeń się składać prawidłowo przeprowadzona rozgrzewka?

Tego, że rozgrzewka stanowi nieodłączony element każdego treningu jest świadoma zdecydowana większość ćwiczących. Jednak bardzo często dochodzi do sytuacji, w której w celu skrócenia czasu trwania treningu rozgrzewka zostaje ograniczona do minimum, a niekiedy wręcz całkowicie pominięta. Takie postępowanie nie tylko zmniejsza efektywność ćwiczeń z części właściwej treningu, ale również może przyczynić się do wystąpienia groźnej kontuzji.

Całe ciało

Bardzo często zdarza się tak, że w celu skrócenia czasu trwania rozgrzewki zostaje ona ograniczona jedynie do ćwiczeń angażujących partię lub partie ciała, które będą angażowane w części właściwej treningu. Mimo, iż jest to zdecydowanie lepsze rozwiązanie niż całkowite pominięcie rozgrzewki, to jednak nie do końca się ono sprawdza. Wynika to z tego, iż w czasie realizowania zdecydowanej większości ćwiczeń pracują nie tylko mięśnie bezpośrednio zaangażowane w wykonywany ruch, ale także inne mięśnie, na przykład mięśnie posturalne. Stąd też w rozgrzewce powinny znaleźć się ćwiczenia angażujące wszystkie części ciała, niezależnie od tego, na które z nich będzie położony nacisk w części właściwej treningu.

Nie tylko mięśnie

Wiele osób, nawet jeśli wykonuje w rozgrzewce ćwiczenia angażujące wszystkie części ciała, zapomina o uwzględnieniu w niej ćwiczenia wytrzymałościowego (kardio). Dlaczego jest ono takie ważne? Należy pamiętać, że o ile ćwiczenia kształtujące i rozciągające przygotowują do części właściwej treningu przede wszystkim aparat ruchu (mięśnie, stawy, więzadła), o tyle ćwiczenia wytrzymałościowe mają na celu ‘rozgrzanie’ układów krwionośnego i oddechowego. Jest to niezwykle ważne nie tylko w treningu rozwijającym wytrzymałość organizmu (treningu kardio), ale również w treningu siłowym. Wynika to z tego, iż ćwiczenia siłowe w dużym stopniu obciążają układ krwionośny.

Rozgrzewka w treningu kardio

Błędy w rozgrzewce popełniają nie tylko osoby wykonujące treningi siłowe. Zdarzają się one również amatorom treningów wytrzymałościowych (kardio). Najczęściej popełnianym przez nich błędem jest uwzględnienie w rozgrzewce ćwiczeń angażujących jedynie kończyny dolne. Warto pamiętać, że podczas najpopularniejszego ćwiczenia kardio, a mianowicie biegania, nie pracują tylko i wyłącznie mięśnie zlokalizowane w obrębie nóg. Mimo, iż to właśnie one wykonują największą pracę, to warto pamiętać o tym, że bieganie angażuje praktycznie całe ciało. Stąd też rozgrzewka powinna uwzględniać ćwiczenia bodźcujące wszystkie partie ciała.

Jakie ćwiczenia, w jakiej kolejności?

W rozgrzewce, niezależnie od rodzaju wykonywanego treningu, powinny znaleźć się ćwiczenia kształtujące angażujące wszystkie partie ciała. Warto uwzględnić w niej również ćwiczenia rozciągające. W przypadku treningu siłowego powinno znaleźć się w niej co najmniej jedno ćwiczenie kardio. Ćwiczenia należy wykonywać w kolejności, począwszy od tych mniej dynamicznych, na tych bardziej dynamicznych skończywszy.

JAK SPALIĆ TŁUSZCZ RAZ NA ZAWSZE?

Jak spalić tłuszcz, by już więcej się nim nie przejmować? Nie tylko osoby borykające się z dużą nadwagą, ale także i te, którym zależy na zrzuceniu zaledwie paru kilogramów, zastanawiają się jak raz na zawsze spalić tłuszcz. Choć każda aktywność fizyczna pomaga w odchudzaniu i spala tkankę tłuszczową, to jednak są treningi, które znacznie przyspieszają ten proces.

TRENING BEZ TRENINGU?

Stojące Biurko

Jeśli pracujesz w biurze, prawdopodobnie spędzasz większość dnia siedząc. Wiele problemów zdrowotnych wiąże się z nadmiernym siedzeniem za biurkiem. Co więcej, Twoje ciało spala o wiele mniej kalorii w pozycji siedzącej niż w pozycji stojącej. Dzięki przerzuceniu się na pracę przy stojącym biurku, możesz bez wysiłku zrzucić chociaż parę zbędnych kilogramów. Zmniejszysz przez to również swoje szanse na rozwinięcie poważnych wad postawy oraz zapadnięcie na wiele chorób. Dowiedz się o zdrowotnych korzyściach jagód

Sport

Uprawianie sportu to fajny sposób na nabranie kondycji bez poczucia, że jest to przykry obowiązek. Zajmowanie się sportem w celu bycia bardziej wysportowanym lub też schudnięcia posiada wiele zalet w porównaniu do całkowitej koncentracji na siłowni. Ponieważ tak naprawdę grasz w grę, nie zdajesz sobie sprawy ile wysiłku w nią wkładasz. Jest o wiele bardziej prawdopodobne, że spalisz więcej kalorii podczas pojedynczej gry niż podczas całej sesji treningowej na siłowni bez uczucia znużenia lub wrażenia, że stanowi to uciążliwy obowiązek. Ćwiczysz, ćwiczysz i nic? Przeczytaj więcej.

Ogranicz jazdę samochodem

Pewnie zabierasz swój samochód w wiele miejsc, gdzie tak naprawdę mógłbyś dojść na pieszo. Chociaż nie zawsze masz czas na ucięcie sobie spaceru, powinieneś chodzić na pieszo lub jeździć na rowerze do pracy lub sklepu zawsze kiedy to tylko możliwe. Chodzenie zamiast jeżdżenia samochodem przyczyni się do spalenia dużej ilości kalorii, a także pomoże poprawić Ci nastrój. Jaki jest związek między zdrowiem psychicznym, a fitnessem? Mimo iż powinieneś ćwiczyć regularnie, powinieneś także uwzględnić aktywność fizyczną w swoim codziennym życiu. Jeśli znajdziesz sposób na utrzymanie formy bez poczucia, że ciężko trenujesz, bycie wysportowanym będzie wymagało mniej wysiłku i po prostu będzie wynikało z Twojego stylu życia.

fav

NEWSLETTER

Zapisz się do newslettera i odbierz

wejściówkę gratis!

Odbierz email i potwierdź zapisanie się do Newslettera!